Durf jij op te vallen?

 

Vallen en opstaanHoe zichtbaar ben jij als ondernemer? Durf jij een beetje op te vallen? Zichtbaarheid lijkt wel zo’n modewoord. Je komt het overal tegen en iedereen zegt dat je vooral zichtbaar moet zijn. Maar ja, wanneer ben je nou zichtbaar? En hoe kun je ervoor zorgen dat je zichtbaarder wordt? En niet te vergeten, wat levert het je op?

 


Zichtbaar zijn is van levensbelang
Degenen die mij persoonlijk kennen, weten dat ik van hardlopen hou. Toen ik van de week ’s avonds aan het hardlopen was, besefte ik dat het alweer veel vroeger donker wordt. Daar had ik nog even geen rekening mee gehouden. Ik was de deur uit gegaan zonder mijn lichtgevende hesje. Ik merkte dat de mij tegemoetkomende auto’s mij niet goed zagen en moest af en toe in de berm springen om de auto’s te ontwijken. Oeps, niet zo veilig dus! De volgende keer toch echt maar mijn lichtgevende hesje aan. Voor mijn eigen veiligheid. Om gezien te worden. Zodat de mij tegemoetkomende auto’s rekening met mij kunnen houden. Als hardloper is opvallen dus van levensbelang!

Maar dat geldt niet alleen als je hardloper bent. Ook als ondernemer zal je zichtbaar moeten zijn. Jij hebt de wereld zoveel moois te brengen, maar als je dat niet laat zien, wordt je over het hoofd gezien en zal je worden ingehaald door je concurrenten. Als je zichtbaar bent, geef je daarmee het signaal naar je omgeving dat jij iemand bent om rekening mee te houden. Jij hoeft dan niet meer in de berm te springen om de jou tegemoetkomende concurrenten te ontwijken. Nee, de jou tegemoetkomende concurrenten kunnen niet meer om jou heen en zullen rekening houden met jou! En misschien nog wel belangrijker; jouw ideale klant kan niet meer om jou heen! Je wordt opgemerkt en wil dolgraag met jou werken.

Meer opvallen, hoe doe je dat?
Onzichtbaar zijn is niet zo moeilijk. Daar hoef je niks voor te doen. Maar om zichtbaar te zijn zal je je best moeten doen; zal je aan de buitenwereld moeten laten zien wat jij te bieden hebt. Dat is eng; doodeng. Om zichtbaarder te worden als ondernemer moet je achter je computer vandaan. Natuurlijk is het belangrijk om zichtbaar te zijn op Social Media. Regelmatig posts plaatsen op Facebook of een artikel publiceren op LinkedIn helpen enorm. Maar dat is niet genoeg. Ga naar buiten, ga naar netwerkbijeenkomsten waarvan je weet dat jouw ideale klant daar rondloopt en zorg dat je regelmatig op een podium staat om jouw kennis en expertise te delen.

Wat vertelt jouw kleding?
Ook jouw kleding kan een grote bijdrage leveren aan jouw zichtbaarheid. Stel je maar eens voor dat je op een netwerkbijeenkomst bent. Wie zal je beter onthouden? De dame in een grijs mantelpak of de dame met een heel eigen stijl met een opvallend jasje aan. Zeker als we iemand voor de eerste keer ontmoeten, is de eerste indruk die we van deze persoon hebben cruciaal voor hoe we deze persoon verder zullen ‘beoordelen’. Dat klinkt misschien oppervlakkig, maar dat is wel hoe het in onze hersenen werkt. Iemand die er saai uit ziet, wordt al snel in het hokje ‘saai’  geplaatst. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn! Je zal dan veel harder je best moeten doen om te bewijzen dat jij helemaal niet saai bent!

Om op te vallen, is het belangrijk om jezelf te onderscheiden; om jouw unieke zelf te laten zien. Als jij door middel van je kleding aan de buitenkant laat zien wie jij van binnen bent, maak jij het voor jouw ideale klant een stuk makkelijker om jou te leren kennen en jou op waarde te schatten. Is jouw uitstraling een weerspiegeling van wie jij bent en wat jij te bieden hebt?

Denkbeeldige hardloophesje
Denk nog maar eens aan mijn voorbeeld van het hardlopen. Hoe ziet jouw denkbeeldige hardloophesje eruit? Wat zorgt ervoor dat jij zichtbaar bent en de concurrentie en jouw klanten niet om jou heen kunnen? Is dat een stuk profilering of zou jij vooral zichtbaarder mogen worden door middel van je kleding?

Bedenk voor jezelf welke kwaliteiten jij zichtbaar wil maken aan de buitenwereld. Probeer dat ook door te vertalen in je kleding. Ben je enthousiast? Zorg dan ook dat je kleding een stukje enthousiasme bevat. Ben je doelgericht? Kies dan voor serieuzere kleuren en kies voor donker-licht contrast, door bijvoorbeeld een donker jasje te dragen met een witte top er onder.

Herkenning
Probeer jouw uitstraling ook af te stemmen op jouw ideale klant. Als je het allerliefste werkt met bankdirecteuren, dan zal je je anders moeten kleden dan als jij je richt op werkzoekenden in de sociale sector. Het is namelijk de menselijke natuur om (onbewust) op zoek te gaan naar een stukje herkenning. Als jij zorgt dat jouw ideale klant zich in jou herkent en zich met jou kan identificeren, dan zal je minder moeite hoeven te doen om jouw ideale klant aan te trekken en te overtuigen om met jou te werken.

Dus de volgende keer dat je naar buiten gaat, vergeet je denkbeeldige hardloophesje niet!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>